De Nederlandse Oogonderzoek Stichting is betrokken bij de volgende onderzoeken.

Onderzoek Erfelijkheid

In Nederland lijden naar schatting 15.000 mensen aan oogziekten die een puur erfelijke oorzaak hebben. In veel gevallen leiden deze ziekten tot ernstige slechtziendheid of blindheid. Het gaat hier vooral om erfelijke degeneratie van het netvlies en om erfelijke oorzaken van glaucoom en het hoornvlies.

Onderzoek Maculadegeneratie

Maculadegeneratie is een aandoening van het centrale gedeelte van het netvlies. In de macula bevindt zich het grootste aantal van het type lichtgevoelige cellen dat contrast en kleuren kan waarnemen. Dankzij de macula is het centrale, scherpe zien mogelijk. Het scherp zien is nodig bij onder meer lezen, tv kijken, autorijden, borduren en in het donker kijken.

Ondersteuning en onderzoek in de derde wereld

Wereldwijd kunnen de meeste mensen met een oogaandoening, waarvoor een behandeling beschikbaar is, niet betalen. Daarnaast vormt het ontbreken van financiering voor oogonderzoek een grote belemmering om inzicht te verkrijgen in de oorzaken van ernstige oogaandoeningen waarvoor nog geen behandeling beschikbaar is.