Ondersteuning en onderzoek in de derde wereld

Naar de toekomst toe

The Suraj Eye Institute is opgericht met de steun van Rotary Nederland, in het bijzonder Rotary ‘s-Hertogenbosch Oost. Vanaf het moment dat de infrastructuur van het instituut er was, zijn de activiteiten van het instituut heel snel opgeschaald en gegroeid. Dit is zeker ook te danken aan de goede apparatuur die werd geschonken.

Het Suraj Eye Institute ontwikkelde een opleidingsprogramma voor oogartsen en verzorgt trainingen op het gebied van netvlies-, glaucoom- en cataractchirurgie. Op dit moment beschikt het instituut over 8 voertuigen om (dorps)gemeenschappen te bereiken. Het instituut leidt verschillende publieke gezondheidsprojcten zoals:

• ‘the Light to Lives Project', voornamelijk gericht op cataract en lensimplantatie voor de allerarmsten
  • ‘the Central India Focus on Diabetes’, oogzorg gericht op mensen op het platteland met netvliesproblemen
  • ‘the Central India KidSight’, oogzorg gericht op kinderen uit de plattelandsgemeenschappen
  • ‘the Nagpur Million Project’, gericht op de 1,2 miljoen inwoners van de sloppenwijken van Nagpur, die geen toegang hebben tot gezondheidszorg.

Het instituut ken een aantal onderzoeksgebieden op het gebied van glaucoom, maculadegeneratie, erfelijke aandoeningen, digitale beeldvorming.
Dr. Vinay Nangia, directeur van het ooginstituut, is hoofdonderzoeker van ‘the Central India Eye and Medical Study’. Er wordt internationaal samengewerkt met andere hoogwaardige instituten en universiteiten.

De Nederlandse Oogonderzoek Stichting wil het Suraj Eye Institute, met uw steun, helpen bij de gezondheidsprojecten.